OHŘE 200? - takže letos nee (2003), jedem Berounku
28.6. - 5.7.2003
tyto údaje jsou zatím platné, i když musím přiznat, že po přečtení údajů z vodáckého průvodce se mi vůbec tato řeka nezdá .... třeba budu příjemně překvapen.
Cituji :
"Zákaz táboření platí všeobecně pro lesní pozemky , využívanou zemědělskou půdu, pozemky tvořící koryta a ochranná pásma vodních toků, vodohospodářských děl, státních drah, lesů, zdrojů pitné vody atd. Veřejných tábořišť není na Ohři mnoho a tak je mnohdy nutné využít nouzových možností. Proto jsou v seznamu tábořiště uvedena nejen povolená tábořiště a kempy, ale také tzv. "nouzová tábořiště", tj. pozemky, kde je táboření doposud tolerováno."
Nebo :
"Mezi tábořiště nejsou zahrnuta tábořiště příliš vzdálená od řeky nebo tábořiště zaměřená na lepší klientelu. Jejich majitelé na svých pozemcích vodáky neradi vidí ( autokempy v Radošově a v Kláštěrci nad Ohří )"
A také :
měli bychom snad jet úsek pod Nechranickou přehradou, jenže : dle průvodce .... je popsán pouze vodácky nejpřitažlivější a nejvyužívanější úsek horní a střední Ohře z Chebu po Nechranickou vodní nádrž - 139 km. O dolním toku se tu píše, že má již malý spád, tok řeky klidný a řeka teče otevřenou krajinou mezi poli a chmelnicemi, což jsou sice ceněná území, ale v té chvíli mi bude prd platné, že to pivo pochází zčásti odtud ... Navíc je tu minimum sjízdných jezů, šlajzna žádná, nebo prý se snad přenáší úplně všechno!
Takže nechme se překvapit, poradíme se při sjíždění Opavy, můžeme rozpoutat vášnivou diskuzi cestou z Kravař do Hlučína.
Toto jsem objevil na internetu o Ohři :
Nejhezčí úsek: Karlovy Vary - Kadaň
Nebezpečný úsek: pozor na jezy - Tuhnice ř.km 178.3 před KV, Cheb (Ottův jez) ř.km
240, Kynšperk ř.km 218.6, Královské Poříčí 200.8 - ostré kameny, Loket 191.7 -
larseny a hlavně na jez v Radošově ř.km 158. Většinou jsou označeny výstražnými
tabulkami.
Obvyklý začátek a konec: Cheb 240, Kynšperk 218.6, KV 176.1, Bohušovice 5,
Litoměřice na Labi
Plavbu spojit s: Labem
Přeprava lodí vlakem: Cheb (240), Kynšperk (218), KV (175), Vojkovice nad Ohří
(151), Stráž nad Ohří (146), Perštejn (139), Klášterec nad Ohří (131), Žatec
(88), Lovosice (0)
Přístup k řece: silnice dobře, ČD není pouze mezi KV a Vojkovicemi (24 km),
Kadaní a Žatcem (35 km)
Tábořiště: Kynšperk 218.4, Šabina 211.2, Královské Poříčí 200, Loket 190,
loděnice KV 176.1, Hubertus 169.6, Radošov 159, Vojkovice 151, Perštejn 139,
Klášterec nad Ohří 132.6, Kadaň 124.3, Vikletice 106.6, Brozany 9.3, Terezín 2.6
Pár příspěvků od vodáků :
Jméno: Jozin
Datum: 18.9.2002
Chtel bych upozornit na to, ze se opravuje 2,2 m vysoky jez pod Perstejnem a pod
nim je dost
dlouhy usek skoro bez vody - za MV asi uplne suchy.
--------------------------------------------------------------------------------
Jméno: Vláďa Rubeš
Datum: 11.7.2002
Chtěl bych také doplnit svýn komentářem informace o Ohři. Splouvali jsme trasu
Tršnice - K.Vary 4.7.-7.7. Taábořiště v Tršnici skutečně nouzové bez jakéhokoliv
vybavení. V Kynšperku bych doporučil, kromě známeho kempu, ještě možnost
stanování na fotbalovém hřišti před jezem u kryté lávky vpravo. Ceny mírné (20
Kč osoba, 30 stan), teplá voda, sprchy a WC, kiosek s občerstvením. Tábořiště v
Královském Poříčí také nouzové (pouze suché záchody), obchod asi 500 m. Raději
jsme pokračovali do Lokte. Kemp však byl silně přeplněn, ale místečko na stan
jsme si našli. V opraveném jezu lze lodě pohodlně spouštět propustí, odvážlivci
to sjížděli. Jeli jsme za dost nízkého stavu vody, ale jelo se dobře, i když se
občas "prášilo za lodí". Všem vodákům přeji příjemnou plavbu.
--------------------------------------------------------------------------------
Jméno: pavel kolinsky
Datum: 25.6.2002
spis jen doplneni martina prokopa - ted 22.-23.6. se poustela tepla kvuli
zavodum ve varech, proto byla v rece spousta vody (v lete jsem takovy stav
nezazil uz nejmin osm let). standardne hodne slusne zachazeni je v hospode ve
mlejne (ctvrt hodinky pod vojkovickym kempem). pro fajnsmekry doporucuju vylet
kombinovat s lezenim na skalach tesne nad perstejnem - nadhernej weekend:))
--------------------------------------------------------------------------------
Jméno: Martin Prokop
Datum: 23.6.2002
Pluli jsme třetí týden června 2002 z Tršnice do Perštejna. Tábořiště v Tršnici
opravdu jen nouzové, vodu lze dostat blízké restauraci. V Kynšperku krásně
posekaný trávník, umývárky a suché WC. Malé potraviny ve městě mají otevřeno od
5 do 22!!! V Lokti možnost teplé sprchy (žeton za 20Kč), ve městě jsme našli jen
jednu samoobsluhu - typ 80.léta, jinak krásné město. Večer už nikde nevařili.
Oba jezy v Lokti sjízdné. Tábořiště a ubytovna Karlovy Vary max pro 10 stanů,
vedle rušná silnice, ale blízko do města a sprchy. Ve městě nádherné koupání v
bazénu hotelu Thermal za pouhých 40Kč. Pivo ale všude drahé. Hubertus je dobře
udržované tábořiště v lese, což není dobré v dešti. Do Varů či na pivo se musí
přes vodu. Je zde moc hezká cvičná peřej. Tábořiště Vojkovice je na trávě vedle
fotbalového hřiště. Po domluvě lze zajistit za 10Kč sprchu, voda z kohoutků je
minerální. Na hřišti jsou malé branky a fotbálek na boso na sestřiženém namoklém
trávníků je super! Ve městě dobrá hospoda U Kamily. Celkem lze říci, že všechna
tábořiště byla dobrá, ceny za použití nízké, nikde žádné problémy. Končili jsme
pod mostem v Perštejně, dobré posezení v hospodě U dvou tloušťů - svérázný, ale
pohodový majitel (prý jen Pražáci po něm chtějí točenou limonádu). MPík
--------------------------------------------------------------------------------
Jméno: Míla Pražák
Datum: 31.7.2001
Pluli jsme předposlední týden v červenci,dá se jet i pod limitem,tábořiště v
Tršnici u nádraží bez jakéhokoliv zázemí,ale zato zadarmo,
Šabina ušla,voda je přes řeku 100m,záchody suché,nic moc,dá se tam dojet autem
přes krkolomnou objížďku cca 10km.Nás to stálo výfuk u auta.Loket byl v
pohodě,ale je tam větší honička chytit místo pro větší partu.Pozor na jez pro
kajakáře,dlouhý kajak s těžším vodákem má problémy.Nám tam jeden kajak
zůstal.Hubertus - krásný tábořiště,ale o sociálkách si můžete nechat
zdát,chemické záchody nestačí kapacitě,kemp je levný - 10Kč/osobu,Vojkovice -
malé,ale celkem pěkné tábořiště s fotbalovým hřištěm,místní dovolí si začutat,sprchy
ze kterých teče matonka,byla tam pohoda.
Most ve Vojkovicích je zavřený,dá se to objet o kus dál přes Jakubov,tam je sice
zákaz vjezdu,ale místní tu v pohodě projíždějí.Ve Vojkovicích doporučuji skvělou
hospodu U Kamily.
Dobroou plavbu.Míla
--------------------------------------------------------------------------------
Jméno: Jirka T.
Datum: 9.7.2001
Ve dnech 5.7.-7.7.2001 trasa Tisová - mlýn pod Vojkovicemi.Jeli jsme bez bagáže
na deblovkách a raftu. I za nízkého stavu 47 cm (oproti udávanému limitu 55 cm)
jsme museli přenášet jen některé jezy, jinak byla řeka bez problémů sjízdná. Jez
v Tuhnicích sjízdný propustí vpravo.
--------------------------------------------------------------------------------
Jméno: Jarda Trnka
Datum: 22.6.2001
Ohře mě příjemně překvapila, hlavně z Královského Poříčí do Klášterce.
Zaznamenali jsme (červen 2001): Jez v Lokti je opravený, vpravo má schody pro
lososy, kterými lze spustit loď, ale ne splout (dole trčí pletivo). Jez v
Kláštěrci už nemá vpravo propust, ale elektrárnu, musí se to obnášet po pravém
břehu. Hospody kolem řeky byly dobré, obzvlášť U Lípy ve Stráži a Miřetická
rest. v Miřeticích.
Ach ty jezy!
článek ze seriálu: Osudné okamžiky
Teď ještě krátce k Ohři a jezu v Tuhnicích
První kánoe sjíždí jez a zůstává ve válci. Druhá posádka jde jí na pomoc a také
v něm končí. Naštěstí jsou na místě až neuvěřitelně rychle hasiči, kterým se
podaří z vody dostat tři vodáky. Čtvrtého se jim nepodařilo zachránit. Zatím
nevím, zda utonul ten ze dvou vodáků, který šel první kánoi na pomoc. Bohužel
tomu tak většinou u válců bývá, že zachraňovaný se z toho dostane, zachránce tam
však zůstane.
BoB:
Jediný jez, který jsme koníčkovali, byl Tuhnický ve Varech díky dlouhému vývaru
a třem pomníčkům na břehu budil oprávněný respekt. Později jsme se dozvěděli,
jak dobře jsme udělali. Další den v neděli se tam při sjetí cvaknula kanoe se
dvěma vodáky. Vracák je stáhnul pod jez a neštěstí bylo dokonáno. Posádka druhé
lodi se jim prý snažila pomoci, ale také je to převrátilo. Snad jen díky úžasně
rychlému příjezdu požárních jednotek se podařilo zachránit tři ze čtyř
tonoucích....poslední odvážlivec zaplatil za svou chybu vlastním životem... Na
tento jez bych rád upozornil. Ten, kdo toto místo nezná, jej většinou velice
podcení. Koruna díla je vysoká asi 0,8 m, zaoblená. Ani za velkého stavu není
známka po nějaké vlně válce, ale čtyřmetrový vývar zkušeného vodáka odradí.
Stačí si všimnout omletých špalků pod jezem, kde silný zpětný proud je nepustí
dál. Voda viditelně odtéká jen úzkým jazykem úplně vlevo u zdi, ale bahnitý
nános nad jezem neumožňuje dobře najet. Pod korunou se proud ještě rozdvojuje.
Pravá část míří kolmo do vývaru a levá se stáčí doprava podél břehu.
Je třeba si uvědomit, že záchrana z takového jezu je velmi nesnadná a nedá se
řešit skokem do válce. Vyžaduje velmi dobré materiálové zabezpečení a příslušnou
dovednost zřídit záchranný bod. Pak i samozřejmě znalosti, jak má záchranář
postupovat. Jenže toto vše je potřeba se nejprve někde naučit a do toho se
vodákům moc nechce. "Proč já, já to potřebovat nebudu. Já jezdím jen takové
klidné vody, kde se mi nic stát nemůže." Pak přijde jeden jez a najednou by jsi
dal nevím co za to, kdyby jsi to uměl.
Asi není potřeba nějak sáhodlouze hledat příčiny, které mohly nebo byly
tragédií. Absolutní podcenění situace, alkohol v krvi, nedostatečné vodácké
bezpečnostní vybavení (žádné helmy ani vesty), žádné záchranářské zajištění a
sjíždění tak daleko od břehu, kam nedosáhne házečka.
Nedávno proběhla v konferenci zpráva, kde se jeden vodák ptá, proč jsou Tuhnice
takovým smrtelným jezem, když oni ho bez problémů sjeli. Ano, pod jezy se za
určitého stavu vody dá bez problémů koupat, ale stačí noční déšť či pouštění
přehrady a vše se okamžitě mění ve smrtelnou past. Zvýšení průtoku znamená to,
že voda pod jezem nestačí odtékat, a tak se vrací nazpět k jezu, čímž vytváří
zabijácký válec. Je třeba si uvědomit, že se jedná o přírodu, která se neustále
mění a není jen stále stejná. Proto je tak důležité si i velmi známý jez jít
raději prohlédnout. Pamatuj, že když najedeš do jezu, není cesty zpět. A z válce
si jen tak sám nepomůžeš - viz. článek Jak se správně utopit.
Křížky po obou stranách jezů jsou možná faktem vypovídajícím sám za sebe. Už to
by mělo rozumného vodáka trknout, že s jezem není něco v pořádku a že není
potřeba si dokazovat svoji odvahu famózním sjezdem před ostatními. Navíc v každé
vodácké literatuře zaměřené na tyto řeky se dočtete, že speciálně tento jez je
velmi nebezpečný a nedoporučuje se sjíždění. Vyprávěj to však na mol opilému
vodákovi.